Beskrivelse av oppdraget/bistanden
Sykehusapotekene HF ønsker å etablere en KI-drevet chatbot som skal støtte brukerstøttefunksjonen internt i foretaket. Sluttbrukere er ansatte i apotekene. Det er ønskelig at chatboten skal besvare ofte stilte spørsmål, gi veiledning i hvor ansatte kan finne relevant informasjon og redusere belastningen på brukerstøttefunksjonen. Chatboten skal implementeres slik at den er tilgjengelig for ansatte i foretaket og kan benyttes som førstelinjestøtte. Chatboten skal være i stand til å hente og presentere informasjon fra eksisterende dokumentasjon.
Prosjektets leveranser skal omfatte:
En operativ KI-drevet chatbot tilgjengelig for sluttbrukere (ansatte i foretaket)
Hente informasjon fra interne dokumentarkiv
Etablering av måleparametere som dokumenterer effekt på blant annet responstid og antall henvendelser til brukerstøtte.
Løsningen skal ikke håndtere komplekse saker eller fagområder, dette skal håndteres av brukerstøttefunksjonen. Det er ønskelig at det skal være mulig og bredde chatbot-løsningen på sikt til andre områder utover brukerstøtte.
Sykehusapotekene HF har ikke på forhånd tatt stilling til hvilken løsning som skal løse behovet, men det antas at det kan være mulig å vurdere M365 Copilot Studio. Det er ønskelig at tilbyder leverer et løsningsforslag som beskriver hvordan prosjektet skal gjennomføres og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for å kunne gjennomføre.
Konsulentens oppgaver
Planlegge og gjennomføre prosjektet
Kartlegge foretakets behov, bruksmønster og egnede sakstyper for automatisering.
Analysere og vurdere eksisterende dokumentasjon
Rådgivning knyttet til valg av løsning. Dette inkluderer utarbeide forslag til teknisk arkitektur for chatbot-løsning.
Implementere og konfigurere chatbot-løsningen
Utforme dialogflyt, svarlogikk og mekanismer for eskalering til menneskelig brukerstøtte.
Etablere logging, måleparametere og rapportering for effektmåling
Planlegge og gjennomføre testing. Både funksjonell- og brukertesting.
Utarbeide dokumentasjon og gjennomføre opplæring av relevante roller i foretaket
Bistå i produksjonssetting, og etablere forvaltning og videreutvikling av løsningen, samt sikre god overlevering til linjen. Dette inkluderer å beskrive hvordan forvaltningen bør settes opp, og hvilke roller og ansvar som er forutsetninger for dette.n som grunnlag for chatbot. Komme med forbedringsforslag ved behov.
Krav til kompetanse og egenskaper:
Minimum 5-7 års relevant erfaring innen digitale løsninger, systemutvikling eller IT-rådgivning.
Minimum 2-3 års dokumentert erfaring med KI-baserte løsninger, herunder chatboter eller tilsvarende dialogløsninger.
God forståelse for språkmodeller, informasjonsuthenting og bruk av eksisterende dokumentasjon som kunnskapsgrunnlag
Forståelse for interne brukerstøtteprosesser, og evne til å oversette virksomhetsbehov til tekniske løsninger.
Erfaring fra ledelse, gjerne av tverrfaglige team
Kjennskap til helsesektoren. Fordel med erfaring/kjennskap til apotek
God til å kommunisere med leverandører, brukere og andre interessenter
God til å organisere møteplasser og dokumentasjon.
Selvstendig, målrettet og løsningsorientert
Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
Det kan tilbys flere profiler for å oppfylle krav, men det er ønskelig at det er en tydelig lead som holder i arbeidet.
Avtaleperiode: Fra ASAP til 31.05.2026
Arbeidssted: Foretakets lokaler i Biskop Gunnerus gate 14 A.
Oppdragsgiver ønsker 1 FTE i 100% allokering i prosjektperioden. Det kan tilbys både enkeltressurser og lite team (max 3 ressurser).
Det er ønskelig at tilbyder leverer et løsningsforslag som beskriver hvordan prosjektet skal gjennomføres og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for å kunne gjennomføre.
Ta kontakt dersom oppdraget er av interesse.
Kompetanse:
Kunstig intelligens
Roller:
KI-utvikler
Vedlegg:
Arbeidssted
Hybrid
Oppstart
2 februar, 2026
Søknadsfrist:
12 januar, 2026
Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.