Evaluering for utprøvning av kommunal nettlege i utvalgte kommuner

Arbeidsgiver

HELSEDIREKTORATET

Lokasjon

Oslo, Hjemmekontor

Søknadsfrist

27 august, 2025

Varighet

2 år

Regjeringen har besluttet å prøve ut en ordning med kommunal digital allmennlegetjeneste – heretter kalt nettlegen. Formålet med nettlegen er gjøre de offentlige allmennlegetjenestene mer tidsriktige og tilgjengelig for befolkningen, avlaste andre deler av tjenesten, øke bruken av digitale tjenester og øke tilfredsheten blant innbyggerne. Samtidig skal nettlegen bidra til en mer likeverdig tilgang til digitale allmennlegetjenester.   

 

Nettlegen skal være et supplement til fastlegeordningen og kommunal legevakt og være tilgjengelig for innbygger fra nettstedet Helsenorge.no  

 

Nettlegen er planlagt prøvd ut i 2025 og 2026. Evalueringen skal belyse i hvilken grad de nevnte målsetningene nås. Samtidig skal tjenesten følgeevalueres for å få innsikt i prosesser og rammebetingelser knyttet til etablering og drift av tjenesten.     

 

Om tjenesten nettlegen

Målgruppen for nettlegen er innbyggere bosatt i kommuner som tilbyr tjenesten, og som a) ikke opplever å få time hos egen fastlege innen rimelig tid og b) søker helsehjelp eller tjenester som faller inn under tjenestens definerte tilbud.   

Fastlegen skal fortsatt være hovedkontakten for innbyggere med behov for allmennlegetjenester, også digitalt. Ved behov for øyeblikkelig hjelp skal legevakt/116 117 og medisinsk nødtelefon/113 fortsatt benyttes etter de samme kriterier som før. I de tilfeller innbyggeren ikke har behov for øyeblikkelig hjelp og ikke får konsultasjon hos sin egen fastlege til ønsket tid, vil den nye ordningen innebære at kommunene tilbyr en tilgjengelig videokonsultasjon for egnede allmennlegetjenester, som et supplement.  

 

Norsk helsenett SF (NHN) har fått i oppdrag å tilpasse Helsenorge til en ny digital allmennlegetjeneste, støtte kommuner med å koble sine journalsystemer til Helsenorge og anskaffe en ny løsning til kommuner som ønsker det for å tilby en digital allmennlegetjeneste. 

 

Kommunene kan selv velge hvordan de vil organisere en slik kommunal tjeneste for digitale allmennmedisinske legekonsultasjoner, både når det gjelder drift og teknisk løsning. Tjenesten kan for eksempel samlokaliseres med legevakt, et legekontor i kommunen eller samarbeide med andre kommuner. Kommunene som har behov for en ny løsning for å tilby denne tjenesten, vil kunne benytte løsningen Norsk helsenett SF anskaffer. 

 

Gjennomføring av utprøvingen i kommunene

Utprøvingsperioden varer fra 1.juli 2025 til 31.12.2026. Det er et mål at det skal delta mellom 10 og 20 kommuner i utprøvningen. Helsedirektoratet har fått i oppdrag å sørge for utprøvingen, med et utvalg kommuner som ønsker å gå foran og som oppfyller nødvendige tekniske betingelser. Rekrutteringen av kommuner har startet opp og vil fortsette utover høsten 2025.  

 

Den samlede bevilgningen til forsøksordningen med nettlege i 2025 utgjør 50 mill. kroner. Den 13. mai sendte departementet ut et høringsnotat for forskrift om forsøksordning med nettlege i allmennlegetjenesten, denne er ennå under behandling.  

Flere kommuner har meldt sin interesse i å delta, og to kommuner er allerede valgt ut til å starte. Kristiansand hadde oppstart 1. juli. 2025, og Arendal følger med planlagt oppstart i september 2025. Utprøvningen i Arendal planlegges å omfatte innbyggerne i tilgrensende kommuner ettersom utprøvningen organiseres under Arendal interkommunale legevakt.   

Oppstart av denne avtalen så snart som mulig etter kontraktssignering, senest 01.10.2025.

 

Oppdraget som skal utføres

Evalueringen fordeles på to aktører

Evalueringen av nettlegen vil fordeles på to aktører og de to evalueringsoppdragene skal samlet gi kunnskap som kan brukes underveis i utviklingen av tjenesten, og danne grunnlag for beslutninger om videre oppfølging og endring etter at utprøvningen er avsluttet. 

Økonomiske rammer 

Budsjettrammen er totalt kr 2 000 000 ekskl. mva., med følgende fordeling pr år:

2025: kr 1 000 000 ekskl. mva.

2026: kr 1 000 000 ekskl. mva.

Budsjettrammen for 2026 forutsetter at det bevilges midler til utprøvningen i 2026.    

Krav til tilbudet 

  • Utfylt SSA-O, bl.a:

    • Kravmatrise

    • Leverandørens vurdering/forståelse av oppdraget/oppdragsgivers behov 

    • Forslag til løsning og beskrivelse av valg av metode og data for å besvare de tema evalueringen skal gi svar på, samt utfordringer og problemstillinger knyttet til oppdraget. 

    • Komplett bemanningsplan for oppdraget med navn og rollefordeling. CV-er må vedlegges. 

    • Spesifisert gjennomføringsplan med kostnadsoversikt totalt og pr år, som en del av fremdriftsplanen for de ulike del-aktivitetene med informasjon om totalpris, timepris og timeforbruk. 

    • Utgifter relatert til oppdraget som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, må dekkes innenfor de oppgitte kostnadene.

Se vedlegg for fullstendig beskrivelse av oppdraget.


Kompetanse:

Utredning

Evaluering

Roller:

Rådgiver

Vedlegg:

Arbeidssted

Hjemmekontor

Oppstart

1 oktober, 2025


Søknadsfrist:

27 august, 2025

Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.