Om kunden
Helsedirektoratet skal som fag- og myndighetsorgan styrke befolkningens helse gjennom helhetlig og målrettet arbeid på tvers av tjenester, sektorer og forvaltningsnivå.
Direktoratet er en faglig rådgiver, iverksetter av vedtatt politikk og forvalter lover og regelverk innenfor helsesektoren. I tillegg har Helsedirektoratet et helhetlig ansvar for den nasjonale helseberedskapen.
For mer informasjon, se https://www.helsedirektoratet.no/.
Oppdraget som skal utføres
Bakgrunn:
Helsedirektoratet har fått i oppdrag å lage et øyeblikksbilde som kan gi en indikasjon på mindreåriges eksponering og kjøp av alkohol- og tobakksprodukter via sosiale medier (inkludert gaming plattformer). Dette arbeidet kan ev. danne grunnlag for senere monitorering av omfang av mindreåriges tilgang til slike produkter.
Folkehelseinstituttet skal parallelt med dette gjennomføre en sammenstilling av eksisterende data om mindreåriges forsyningskilder for alkoholholdig drikk, tobakksvarer og e-sigaretter.
Målet med dette oppdraget er å få større innsikt i både eksponering og kjøp av slike produkter blant ungdom under 18 år.
Datainnsamling:
I dette oppdraget er målet å skaffe innsikt i hvordan mindreårige opplever å bli eksponert for alkohol- og tobakksprodukter via sosiale medier (inkl. gaming), og i hvilken grad slike produkter kjøpes via de samme kanalene.
Vi tror det er behov for flere tilnærminger i innhenting av data. Det er viktig å komme langt nok ned i alder og vi har tidligere sett at anonyme chatgrupper (med foreldresamtykke) kan være egnet. Ved å gjennomføre en survey først, kan vi oppdage problemstillinger som kan utdypes/utforskes i mindre grupper. Eller omvendt, å bruke fokusgruppene til å komme fram til relevante spørsmål i surveyen. Metodevalg og rekkefølge er noe vi ønsker innspill på fra konsulenten.
For å teste spørsmålsbatteri og intervjuguide kan vi bruke Helsedirektoratets ungdomspanel som er tilknyttet Digi-Ung. Når det er tidsmessig lurt å gjennomføre testingen må derfor inngå i en egen tidsplan for gjennomføring av datainnsamlingen.
Både Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet ønsker å få utkast til spørsmålsbatteri og intervjuguide til gjennomgang og mulighet til å gi innspill. Dette må derfor skje i tett samarbeid med Kunden. Når det gjelder surveyen, vil utvalgsstørrelse veie tyngre enn antall spørsmål i batteriet.
Rådataene som samles inn via surveyen (individnivå), skal leveres Kunden i form av Excel og Stata/R/SPSS. Rådataene fra gruppeintervju skal leveres transkribert og ev. ferdig kodet. Disse dataene vil deles med Folkehelseinstituttet.
Leverandøren har ansvar for datainnsamlingen, bearbeiding og analyse av datamaterialet. Resultatet ønskes levert i form av en PowerPoint-presentasjon med grafisk fremstilling av alle hovedfunn. Konsulenten(e) skal holde en presentasjon, hvor funnene gjennomgås, i Helsedirektoratets lokaler for et større publikum (rådslag med eksterne aktører). I tillegg skal konsulentene presentere funn internt i Helsedirektoratet før rådslaget.
Tidsfrister:
Et første utkast skal leveres Kunden 17. oktober 2025
Frist for endelig leveranse: 31. oktober 2025
Fysisk presentasjon av hovedfunn: Medio november 2025
Oppdraget anses utført når leveransen er godkjent og presentert for publikum.
Budsjett:
Totalprisen kan maksimalt være kr 560 000 ekskl. mva. Tilbud som overstiger dette vil bli avvist.
Tilbud
Last ned dokument "leverandørens besvarelse" for å besvare krav. Det skal vedlegges CVer for tilbudt team.
Kompetanse:
Prosjektledelse
Data Science
GDPR
Stata
Roller:
Rådgiver
Prosjektleder
Data Scientist
Vedlegg:
Arbeidssted
Hjemmekontor
Oppstart
25 august, 2025
Søknadsfrist:
7 august, 2025
Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.