Oppdraget i teamet Trafikkportal i «produktområde Reise». Teamet har ansvar for produksjonen av den digitale rutesatte kollektivtrafikken, datadrevet produksjonsstøtte og helhetlig reise- og passasjerinformasjon.
Målsetningen til produktområde Reise er at de reisende skal få pålitelig, relevant og sømløs informasjon når de reiser, og vi skal sørge for at hele reiseopplevelsen er robust og fleksibel:
• De reisende får relevant og tidsriktig reiseinformasjon i alle kanaler
• Eierne våre kan jobbe datadrevet med å etablere og videreutvikle et fleksibelt og robust mobilitetstilbud til de reisende
• Eierne og operatørene har de verktøyene de trenger for å ha oversikt og evne til å produsere et transporttilbud i verdensklasse
Produktområdet Reise består p.t. av 13 team, og oppdraget er tenkt inn i team Trafikkportal. Trafikkportal er et fullstack-team som har ansvaret for visning av den operasjonelle driften av kollektivtilbudet. Portalen er et internverktøy som er tilgjengelig for alle ansatte hos våre eiere. Den skal inneholde informasjon om akutte og planlagte endringer/avvik. Portalen benyttes i hovedsak som støtteverktøy for kundesenteret og operasjonssentralen. Tet Digital benytter en moderne teknologi-stack og kjører sine mikrotjenester i AWS. «Produktområde Plattform» har ansvaret for applikasjons-, strømme- og dataplattformen. Løsningene er i stor grad basert på en data- og hendelsesdrevet arkitektur hvor Kafka og Mqtt er viktige teknologier. Backend-tjenestene er utviklet i Kotlin, og frontend-tjenestene er i stor grad utviklet i Node/Typescript og React. Vi har native apper for iOS og Andriod. Applikasjonsplattformen er basert på Kubernetes. Dataplattformen er basert på Snowflake, men mange team har også intern datalagring i Postgres
Om rollen og arbeidsoppgaver Som design lead, vil personen blant annet ha følgende arbeidsoppgaver:
• Drive iterative designprosesser fra konsept til implementering i tilhørende produktteam Samle og analysere brukerbehov for å ta informerte designbeslutninger
• Se muligheter på tvers av produktteam i produktområdet
• Samarbeide tett med produktledere, utviklere og andre interessenter for å sikre at designet møter forretnings- og brukerbehov
• Utføre prototyping og brukertesting for å validere designløsninger
• Jobbe iterativt og tverrfaglig med produktutviklingsteamet for å skape løsninger som forbedrer kundenes • hverdag og møter virksomhetens behov.
• Bidra aktivt til kunnskapsdeling
Design lead vil være en del av en produkttrio bestående av design, produkt og tech. Design lead vil tilhøre Trafikkportal teamet, men vil også jobbe tett med andre team i produktområdet, som produserer dataene vi visualiserer.
Vi ønsker oss en erfaren design lead som, sammen med teamet, vil utnytte teknologien for å skape en smartere arbeidshverdag for våre brukere.
Må-krav
Må-krav 01 Tilbudt konsulent kan ikke være et enkeltpersonsforetak eller aksjeselskap/selskap der innehaver er eneste ansatte i selskapet.
Må-krav 02 Arbeidsspråk er norsk, og det er viktig at konsulenten har evne til å kommunisere uten vesentlige språklige barrierer. Skandinavisk (norsk/svensk/dansk) minimum nivå C11 , Engelsk minimum nivå B2
Må-krav 03 Minst 5 års erfaring som designleder, hvorav minst 2 år med å utvikle og implementere service design blueprints i komplekse organisasjoner. Konsulenten må ha høyere utdanning innen relevante fagfelt som tjenestedesign, interaksjonsdesign, innovasjonsledelse eller systemdesign.
Må-krav 04 Minst 3 års erfaring med å jobbe med omfattende systemer, inkludert mapping av økosystemer, design av brukerreiser, og utvikling av tjenester som kobler sammen digitale og fysiske touchpoints. Konsulenten må kunne bruke systemdesignprinsipper til å løse komplekse problemer og fremme helhetlig brukeropplevelse.
Må-krav 05 Minst 5 års erfaring med relevante designverktøy (Figma/Sketch) og verktøy for tjenestedesign og systemkartlegging (Miro, FigJam, eller lignende). Konsulenten må også ha erfaring med å lage service design blueprints og systemmodeller som integrerer teknologi, prosesser og mennesker. Teknologisk forståelse er nødvendig for å kunne samarbeide med utviklingsteam om API-er, dataintegrasjon og systemarkitektur.
Evalueringskrav
T01: Designledelse: Minst fem års erfaring med å lede designprosesser i digitale produktutviklingsprosjekter, inkludert innsikt, konseptutvikling, implementering og kontinuerlig forbedring. Beskriv kort din erfaring med å balansere strategisk tjenestedesign med praktisk UX-design for å skape løsninger som både er brukervennlige og forankret i organisasjonens mål. 40%
T02: Innsiktsdrevet og brukerorientert design: Minst fem års erfaring med å arbeide innsiktsdrevet og brukerorientert med design. Beskriv kort hvordan du har jobbet innsiktsdrevet ved bruk av både kvalitativ og kvantitativ innsiktsinnsamling for å skape brukerfokuserte løsninger. Fremhev også eksempler der du har jobbet med tjenesteperspektivet for å forbedre både brukeropplevelse og operasjonelle prosesser. 25%
T03: Digital produktutvikling og tverrfaglig samarbeid: Minst fem års erfaring med design i tverrfaglige produktteam, inkludert samarbeid med utviklere, produktledere og andre fagområder. Beskriv kort hvordan du har benyttet praktiske designverktøy som service design blueprints for å koordinere komplekse tjenester. Eksempler på hvordan du har bidratt til samarbeid med tech og produkt bør inkluderes. 20%
T04: Universell utforming: Minst fem års erfaring med designarbeid for universell utforming og brukervennlighet. Beskriv kort hvordan du sikret at løsninger oppfyller WCAG standarder og andre relevante retningslinjer, og hvordan dette påvirket brukeropplevelsen i praksis. Erfaring med tjenestedesign for å sikre tilgjengelighet på tvers av touchpoints er en fordel. 10%
T05: Domenekompetanse. Minst tre års erfaring med design innen tilsvarende komplekse domener som offentlig sektor, mobilitet eller helse. Beskriv kort hvordan du brukte både designverktøy og tjenestedesignprinsipper til å jobbe med systemer som kobler sammen ulike plattformer eller avdelinger. 5%
Referansesjekk: Det skal oppgis 2 referanser fra relevante oppdrag fra de siste tre år, for tilbudte konsulenter. Disse referansene kan bli kontaktet i evalueringsprosessen og brukes som en del av evalueringen.
Antatt intervju med aktuelle kandidater Uke 3 og 4
Omfang og varighet
Oppdragets omfang kan reduseres/termineres avhengig av tildelte midler.
Oppdraget beregnes opp til 100% frem til 31.01.2026. Avtalen vil gjelde for perioden signaturdato (side to) til ovennevnte dato, med mulighet for forlengelse.
Oppdragsgiver har rett til ensidig å forlenge avtalen helt eller delvis i inntil to (-2-) ytterligere år.
Opsjon 1: til 31.01.2027
Opsjon 2: til 31.01.2028
Gjennomføring av oppdraget
Oppstartstidspunkt er ønsket senest 01.02.2025 Konsulenten(e) som blir valgt skal henvende seg til oppdragsgivers resepsjon i Dronningensgate 40, 4. etg på avtalt oppstartstidspunkt.
Kompetanse:
WCAG
Designledelse
Roller:
Design lead
Vedlegg:
Ingen filer
Arbeidssted
Hybrid
Oppstart
26 januar, 2025
Søknadsfrist:
8 januar, 2025
Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.